Dr.
Henry Markovits
Professeur de psychologie
Département de psychologie
Université du Québec à Montréal
C.P. 8888, Succ
Centre-Ville
Montréal, Québec H3C 3P8
courriel : henrymarkovits@gmail.com; markovits.henry@uqam.ca
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Avec mes collègues, j'étudie les
processus qui sous-tendent les inférences faites dans divers
contextes. Notre hypothèse principale est l'idée que ces
inférences sont le résultat de la construction de modèles
mentaux internes qui représentent une synthèse des expériences
et des connaissances. Nous étudions deux domaines
spécifiques: le raisonnement logique conditionnel (si-alors)
et le raisonnement social. Nos recherches les plus
récentes portent sur la relation entre le style de
raisonnement tel que déterminé par le modèle des deux
stratégies et des inférences variées, telles que les jugements
émotionnels et des biais sociaux et logiques. Nous examinons
aussi des effets du genre dans les repésentations sociales
(avec Joyce Benenson). Finalement, nous continuous des travaux
sur le développement du raisonnement conditionnel. |
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Modèle des deux stratégies Markovits, H. Brisson, J., de Chantal,
P.-L. & Singmann, H. (2018).
Towards a multi-dimensional model of deductive reasoning:
Integrating dual strategy and dual-source models. Journal
of Cognitive Psychology. Markovits,
H., Trémolière, B., &
Blanchette, I. (2018). Reasoning
strategies modulate gender differences in emotion processing.
Cognition. Markovits, H., Brisson, J., de Chantal,
P. L., & Thompson, V. A. (2017). Interactions between inferential strategies and belief
bias. Memory & Cognition, 45(7), 1182-1192, doi:
10.3758/s13421-017-0723-2. Markovits,
H., Brisson, J. & de Chantal, P.-L. (2016). Logical
reasoning versus information processing in the dual strategy
model of reasoning. Journal
of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. Markovits,
H., Brisson, J., & de Chantal, P. L. (2015). Deductive
updating is not Bayesian. Journal of Experimental
Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 41(4),
949. Développement du
raisonnement Markovits,
H. (2017). In the
beginning stages: Conditional reasoning with category-based
and causal premises in 8- to 10- year olds.
Cognitive Development,
41, 1-9. De Chantal, P.-L & Markovits, H.
(2016). The capacity to generate alternative ideas is more
important than inhibition for logical reasoning in preschool
aged children. Memory
and Cognition. Markovits, H., Brisson, J. & de
Chantal, P.-L. (2016). How do pre-adolescents interpret
conditionals? Psychonomic
Bulletin and Review, 23(6),
1907-1912, doi:
10.3758/s13423-016-1050-5. Markovits,
H. (2014). On the road towards formal reasoning: Interactions
between information processing and reasoning with factual causal and contrary-to fact causal
premises in early adolescence, Journal
of Experimental Child Psychology, 128, 37-51.
Représentations
sociales et genre Markovits,
H., Gauthier, E., Gagnon St-Pierre, E., & Benenson,
J. F. (2017). High status males invest more than high status
females in cooperative same-sex peers. PLOS
One. Benenson,
J. F., Markovits, H. & Wrangham,
R. (2014). Rank influences human sex differences in dyadic
cooperation. Current Biology, 24(5),
R190-191. Benenson,
J. F. with Markovits, H. (2014). Warriors and Worriers: The Death of
the Sexes, Oxford
University Press, 288 pages. |
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Associate
Editor, Thinking and Reasoning, (2011-present) Consulting
Editor, Memory and Cognition (2016-2019) Editorial
Board, Journal of Experimental Child Psychology (2009-2017) Member, NSERC psychology grants review committee (Canada): 2005-2008; 2012-2015 |